De vereniging, die 31 leden telt, is met name verbolgen over het feit dat de
opbrengsten van de heffing niet ten goede komen aan milieuprojecten of het
‘groener’ maken van vliegreizen, maar direct in de staatskas vloeien.
"Als gevolg van investeringen in meer efficiënte vliegtuigen en
capaciteit is de afgelopen jaren de uitstoot van broeikasgassen per
kilometer en per passagier met twintig procent omlaag gegaan," aldus de
AEA. De heffing die het kabinet wil invoeren, van 11,50 euro op Europese
vluchten en 45 euro voor intercontinentale vluchten, zal "helemaal niks
bijdragen aan dat proces." Ook aan het beter benutten van het Europese
luchtruim draagt de taks niet bij, meldde de AEA.
Eerder al maakten luchtvaartmaatschappijen afzonderlijk ernstig bezwaar tegen
de maatregel. Schiphol en Air France-KLM ontwikkelden een alternatief
waarbij het geld dat via een heffing op de uitstoot van kooldioxide
binnenkomt, wordt gebruikt voor milieuprojecten in ontwikkelingslanden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl